تائید جدید حضور آب در سیاره سرخ

کاوشگر "فرصت" موفق شد بر روی سطح مریخ آثار گچ کشف کند که این موضوع، تائید جدیدی برای حضور آب در سیاره سرخ است.

دانشمندان ناسا کشف جدید کاوشگر مریخ نورد "فرصت" را در اجلاس اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو اعلام کردند. مریخ نورد ناسا این آثار را در گودال اندیور شناسایی کرده است.

این کاوشگر که از آوریل 2004 در مریخ است تاکنون با طی 34.5 کیلومتر رکورد بیشترین حضور و بیشترین مسافت پیموده در مریخ را به ثبت رسانده است.

مریخ نورد "فرصت" این رگه گچ را که به طول 40 تا 50 سانتیمتر و عرض 1 تا 2 سانتیمتر است، مورد مطالعه قرار داده است.

طیف سنجهای این روبات از این نمونه گچ عناصر کلسیم و گوگرد را در یک شرایط مشابه با پیوندهای سولفات کلسیم پیدا کرد.

سولفات کلسیم ترکیبی است که برپایه مقدار آب پیوند خورده به ساختار بلوری این ماده معدنی می تواند در اشکال مختلفی وجود داشته باشد.

براساس گزارش Cnet، بررسیهای اولیه بر روی ماده ای که در سطح مریخ کشف شده است، نشان می دهد که این ترکیب به شکل هیدرات و احتمالاً گچ وجود دارد.

به گفته دانشمندان، به نظر می رسد که آب با حل کلسیم درون سنگهای آتشفشانی این رسوب را ایجاد کرده است. این ماده معدنی سپس با گوگردی که با گازهای آتشفشانی در این سنگها به دام افتاده است، ترکیب شده و رسوب سولفات کلسیم را در زیر زمین تشکیل داده است. در پایان و با گذر زمان، این رسوب به سطح سیاره رسیده است.

تمرکز بالای سولفات کلسیم حاضر در این رگه شرایط اسیدی کمتر از اسیدیته حاضر در سایر نمونه های جمع آوری شده توسط "فرصت" را نشان می دهد.

این بدان معنی است که رگه گچ می تواند در نوع دیگری از محیط آبی که سازگاری بیشتری با ارگانیسمهای زنده دارد ایجاد شده باشد.