نجوم و فضا

زیباترین عکسهای نجومی هفته

مجله نشنال جغرافی همانند هفته های گذشته گزیده ای از زیباترین تصاویر نجومی مربوط به 7 روز گذشته را منتشر کرده است که در میان آنها می توان از سحابی ارغوانی زورق و سحابی درخشانی به شکل ساعت شنی لذت برد.

در گزیده عکسهای این هفته که مجله نشنال جغرافی طبقه بندی کرده است، تصاویری از ستاره دنباله دار گاراد واقع در صورت فلکی هرکول و رد مسیر حرکت یک فضاپیمای باری را مشاهده کرد.

زورق ارغوانی- تصویری از سحابی زورق که به رنگ ارغوانی برفراز آتشفشان "سیلیکو" در شیلی می درخشند. این سحابی در فاصله حدود 7 هزار و 500 سال نوری از زمین در صورت فلکی زورق قرار دارد. این سحابی به دلیل واکنش میان گاز هیدروژن داغ با پرتوهای ماوراء بنفشی که از ستاره جوان و عظیم داخل آن خارج می شود به رنگ ارغوانی دیده می شود.

ابرهای سرد زورق- ابرهای گرد و غبار و سرد در سحابی زورق. این عکس را تلسکوپ APEX رصدخانه آژانس فضایی اروپا واقع در بیان شیلی گرفته است. جرم ابرهای گاز و گرد و غبار این سحابی در حدود جرم 140 هزار خورشید است.

هرکول! - رصدخانه کاست ایتالیا 13 نوامبر این تصویر را از ستاره دنباله دار "گاراد" (aka C/2009 P1) گرفته است. این ستاره دنباله دار در این عکس درحال پرتاب شهابهایی از میان منطقه ای از صورت فلکی هرکول است. دنباله دار "گاراد" را می توان از ماه ژانویه با دوربینهای دو چشمی از نیمکره شمالی مشاهده کرد.

ردپای پلاسمایی- این مسیر مربوط به فضاپیمای باری Progress 42P است که فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی در 29 اکتبر از آن عکسبرداری کردند. این عکس زمانی گرفته شد که ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز اقیانوس آرام جنوبی قرار داشت.

سحابی ساعت شنی- تلسکوپ بزرگ CANARIAS واقع در جزایر قناری در اسپانیا در 7 نوامبر سحابی ساعت شنی Sharpless 2-106 را گرفته است. این سحابی در فاصله حدود 2 هزار سال نوری واقع شده است.

پرتره ای از قمر زحل- کاوشگر کاسینی ناسا اول اکتبر توانست پرتره ای از قمر انسلادو تهیه کند که در آن، حلقه های سیاره و قمر اپیمدئوس نیز دیده می شود.

نقشه شگفت انگیز از ماه- دانشمندان ناسا با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط کاوشگر مدارگرد LRO نقشه ای از ماه را تهیه کردند که جزئیات بی سابقه ای از تنها قمر زمین را نشان می دهد. به سبب محدودیتهای ابزاری ماموریتهای گذشته، تاکنون دانشمندان نتوانسته بودند به یک نقشه توپوگرافی با وضوح تصویر بالا و جزئیات دقیق دست یابند. این نقشه جدید توپوگرافی، شکل سطح و ویژگیهای سراسر قمر را در مقیاس پیکسل نزدیک به 100 متر نشان می دهد. در این مقیاس اندازه گیری، هر پیکسل در حدود ابعاد دو زمین فوتبال است. این دانشمندان با کمک دوربین "واید انگل" LRO و "لیزر ارتفاع سنج مدارگرد ماه" (LOLA) می توانند با دقت بالایی شکل سراسر ماه را نشان دهند.