تمدید ده‌ساله مأموریت ایستگاه فضایی بین‌المللی

ده سال وقت کمی نیست. یک آزمایشگاه بین‌المللی – که به رغم شهرت عالمگیرش هنوز آنقدرها که باید، مطرح نشده  تریسی کالدْول، فضانورد مأموریت اکسپدیشن-۲۴-طی یک دهه‌ای که گذشته، دستاوردهای چشمگیرش را با روندی باورنکردنی به جهان عرضه کرد.

بزرگترین فجایع فضایی جهان را بشناسید

تاکنون فیلم های زیادی درباره ماموریت های فضایی ساخته شده اما،لذت خواندن داستان هایی واقعی از تلخ ترین فجایع فجایع فضاییفضایی دنیا شاید لذت بخش تر باشد. در این مقاله نگاهی به ۹ مورد از این فجایع انداخته‌ایم.

چیزهایی که میتوانند از خطر سیاهچاله ها در امان باشند

سیاهچاله‌ها در بلعیدن هر آنچه در اطرافشان هستند، شهر‌ه‌اند اما ماده در شکل جت‌ از دامشان می‌گریزد.سیاهچاله

دانشمندان سن ماه را تعیین کردند

مطالعات صورت گرفته توسط گروهی از اخترشناسان بین‌المللی نشان می‌دهد، عمر قمر زمین ۴.۵۱ میلیارد سال است.

پس از شکل‌گیری منظومه شمسی در ۴.۶ میلیارد سال قبل و در اثر برخورد یک سیاره در ابعاد مشتری به نام Theia با زمین، ماه ایجاد شد؛ در اثر این برخورد، بخش اعظمی از زمین ذوب شد و حدود ۴۰ درصد ماه نیز از بقایای این برخورد شکل گرفت.

برخی محققان معتقدند که این برخورد و شکل‌گیری ماه ۳۰ یا ۱۰۰ میلیون سال بعد از شکل‌گیری منظومه شمسی روی داده است.

بر اساس نظریه جدید، زمین در مراحل شکل‌گیری خود شاهد چندین برخورد عظیم بوده که آخرین برخورد به شکل‌گیری ماه منجر شد.

محققان در خصوص متفاوت بودن ساختار شیمیایی سیاره Theia از زمین تردید دارند؛ در همین حال مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زمین و ماه از لحاظ نسخه‌هایی از عناصر موسوم به ایزوتوپ‌ها تقریبا یکسان هستند.

در جدیدترین مطالعه، گروهی از اخترشناسان از کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان اقدام به اندازه‌گیری بخش‌های داخلی زمین به همراه ۲۵۹ مرحله شبیه‌سازی رایانه‌ای از مراحل رشد و تکامل سیارات سنگی عطارد، ناهید، زمین و مریخ کردند.

به گفته «ست جاکوبسن» نویسنده ارشد این مطالعه و از محققان رصدخانه Côte d'Azur در نیس فرانسه، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در سطح اتمی، زمین و ماه ساختار مشابهی دارند و این اطلاعات جدید، نظریه برخورد بزرگ برای شکل‌گیری ماه را به چالش می‌کشد.

محققان در مطالعات خود موفق به کشف ارتباط بین برخورد سیاره Theia با زمین و حجم مواد افزوده شده به زمین پس از این برخورد شدند.

شکل‌گیری ماه

با تجزیه و تحلیل اطلاعات در خصوص شکل‌گیری سیارات سنگی عطارد، ناهید، زمین و مریخ مشخص شد، اگر برخورد سیاره Theia با زمین کمی پس از شکل‌گیری منظومه شمسی روی داده باشد، مواد (اضافی ناشی از برخورد) بر روی زمین زیاد بوده و اگر این برخورد دیرتر روی داده باشد، مقدار مواد کمتر می‌شود.

عناصر آهن دوست (iron-loving) مانند ایریدیم و پلاتین تمایل زیادی برای حرکت به سمت هسته زمین دارند؛ پس از هر برخورد عظیم یک سیاره با زمین، این عناصر از گوشته زمین جدا شده و به همراه مواد سنگین و غنی از آهن به مرکز زمین نفوذ می‌کردند.

پس از آخرین برخورد که منجر به شکل‌گیری ماه شد، گوشته زمین باید فاقد ایریدیم و پلاتین باشد، اما هنوز مقادیر کمی از این عناصر روی گوشته دیده می‌شوند.

بر این اساس محققان تعیین کردند که برخورد شکل‌دهنده ماه حدود ۹۵ میلیون سال - با عدم قطعیت ۳۲ میلیون سال - پس از شکل‌گیری منظومه شمسی اتفاق افتاده و در حال حاضر ۴.۵۱ میلیارد سال از عمر ماه می‌گذرد.

کشف جدید در خصوص منشأ ماه به حل رمز و راز علت یکسان بودن تقریبی ترکیبات زمین و ماه کمک خواهد کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

شفاف ترین نقشه پانورامیک راه شیری منتشر شد+تصاویر

دانشمندان ناسا نقشه 360 درجه ای جدیدی از کهکشان راه شیری ارائه کردند.این نقشه یک تصویر 360 درجه است که نگاه بی سابقه و بی نظیری را از کهشکان ما فراهم می کند.شفاف ترین نقشه پانورامیک راه شیری

ادامه مطلب ...

برای اولین ماه گرفتگی سال 93 آماده شوید!

در ماه‌گرفتگی یا خُسوف زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه‌اش را، که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می‌کشد. سایه ماه گرفتگی

زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن ۱٬۳۸،۰۰۰ کیلومتر است. طول این سایه، بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود ۴۰۰۰۰ کیلومتر نسبت به مبدا متوسط تغییر می‌کند. خسوف زمانی اتفاق می‌افتد که ماه وارد مخروط سایه زمین شود.

مهندس مسعود عطیقی رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت: امسال دو ماه گرفتگی داریم که هر 2 ماه گرفتگی هر چند که کلی هستند اما در ایران قابل مشاهده نیستند.

وی گفت: ماه گرفتگی اول در روز دوشنبه 25 فروردین سال 93 رخ خواهد داد و ماه گرفتگی دوم در روز چهارشنبه 16 مهر ماه 93 به وقوع می پیوندد.

البته نباید ناراحت بود چرا که وی وعده یک ماه گرفتگی بسیار جذاب در سال 94 را به مردم ایران و علاقه مندان نجوم در ایران داده است.

برای یک سال نوری پیاده روی، چند جفت کفش نیاز دارید؟

در صورتی که فرد برای هر مایل 80 کالری بسوزاند، برای طی یک سال نوری به دو تریلیون PowerBar نیرو نیاز دارد.یک سال نوری

ادامه مطلب ...

چرا «لکه سرخ» مشتری هرگز نمی‌میرد؟

«لکه سرخ بزرگ» مشتری که – دیگر امضای این سیاره محسوب می‌شود – را می‌توان «دکتر هو»ی طوفان‌ها نامید: طوفانی که نمی‌میرد – ولو سیاره مشتریثابت شده باشد که قاعدتاً بایستی تاکنون می‌مرد.

به گزارش کنجکاو حال برای نخستین بار، دو فیزیکدان آمریکایی و ایرانی موفق به رمزگشایی از اسرار عمر درازآهنگ این طوفان غول‌آسا شده‌اند.

فیلیپ مارکوس، از فیزیکدانان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، طی نطق اخیری که در نشست شاخه دینامیک سیالات انجمن فیزیک آمریکا در پیتزبورگ ایراد کرد، این طوفان را “بزرگترین و دیرپاترین طوفان منظومه شمسی” نامید. لکه سرخ، با درازای ۲۴ هزار کیلومتر، پهنای ۱۲ هزار کیلومتر و عمق ۴۰ کیلومتر، با سرعتی در حدود ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت به گرد مشتری می‌چرخد و از حدود یکصد و پنجاه سال پیش هم بی‌وقفه می‌شده آن را بر سطح این سیاره مشاهده کرد. اما مطابق کلیه مدل‌سازی‌های صورت‌پذیرفته به‌منظور توضیح این طوفان، لکه سرخ اصولاً نمی‌توانسته چنین بازه‌ای از زمان را دوام بیاورد.
مارکوس دراین‌باره می‌گوید: “طبق مدل‌سازی‌ها [چنین طوفانی] می‌بایست ظرف تنها مدت چهار سال از هم بپاشد. بنابراین مشکلی وجود دارد؛ که چطور از چهار به ۱۵۰ سال برسیم؟”

به گزارش کنجکاو یکی از احتمالاتی که مطرح شده، این بوده که لکه سرخ، انرژی‌اش را با تغذیه از گردبادهای کوچک‌تر دور و برش تأمین می‌کند؛ گردبادهایی که گهگاه هم از زمین دیده می‌شوند. اما چارچوب نظری مبتنی بر چنین مدلی هم آنقدری گسترده نیست که عمر لکه سرخ را توجیه کند. از این‌رو، مارکوس و همکارش پدرام حسن‌زاده از دانشگاه هاروارد، دست به طراحی مدل دیگری زدند؛ مدلی که برخلاف نمونه‌های پیشین، ضخامت هرچند کم طوفان را هم مدنظر می‌گرفت – آنقدر کم که در محاسبات پیشین اغلب نادیده‌ گرفته می‌شد (و نتیجتاً این طوفان تاکنون عارضه‌ای دوبعدی به حساب می‌آمد).

لکه سرخ سیاره مشتری

اما بررسی‌های مارکوس و حسن‌زاده بر فعل و انفعالات این طوفان نازک با لایه‌های زیرین جو مشتری، کرویت سیاره، و همچنین چگالی متغیر گازهای واقع در ارتفاعات مختلف جو مشتری، عمر بالقوه این طوفان را به‌یکباره رشد چشمگیری داد. راز انرژی به‌ظاهر لایزال لکه سرخ، در حرکت عمودی این طوفان غول‌آسا نهفته، نه تحرکّات افقی‌اش.

حسن‌زاده در این‌باره می‌گوید: “آنچه یافتیم این بوده که لکه می‌تواند تا دست‌کم حدود ۸۰۰ سال عمر کند”. این در حالی‌ست که به‌گفته وی، عمر ۱۵۰ ساله‌ای که تاکنون از این طوفان به ثبت رسیده، کمینه عمرش محسوب می‌شود.

به‌گفته مارکوس، کشف علل عمر طولانی لکه سرخ همچنین می‌تواند علت پیدایش سایر گردبادهایی که بیشتر از عمر بالقوه‌شان دوام آورده‌اند را هم توضیح دهد. یکی‌شان همین گردبادهای اقیانوسی روی زمین خودمان است؛ و دیگری، «گردبادهای شبح‌گونه» که نقش بسزایی در ایجاد ستارگان و سیارات از سحابی‌های اولیه ایفا می‌کنند.

کشف یکی از 'نخستین' ستارگان عالم

گروهی از دانشمندان استرالیایی ستاره‌ای را شناسایی کرده‌اند که قدمتی به اندازه انفجار بزرگ (بیگ بنگ) دارد.

جنگ فضایی روسیه و آمریکا

ناسا روز چهارشنبه دوم آوریل (13 فروردین) از قطع تمامی همکاری‌های فضایی خود با روسیه بجز همکاری مشترک در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ خبر جنگ فضایی روسیه و آمریکاداد.

استیون هاوکینگ: شرط را من بردم

در حالیکه ردیابی امواج گرانشیِ آغاز پیدایش جهان هیجان بسیاری در جامعه علمی ایجاد کرده اما بحث و اختلاف نظر همچنان ادامه دارد.

ادامه مطلب ...