تاریخ امروز : ۰۹ مرداد ۱۳۸۹
تبلیغات
دانلود نرم افزار





 
محققان اعلام كردند

كودكان را از خوردن نوشابه منع كنيد

چاپ نسخه چاپی
ارسال به دوست ارسال به دوستان

مدت های زیادی است که موسسات سلامت بر این باورند که ارتباط مستقیمی بین چاقی و مصرف نوشابه های گازدار وجود دارد


کد خبر : 01441 تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۸۸

بتازگي محققان اولين دليل علمي‌ مبني بر تاثير نوشابه‌هاي گازدار و ديگر نوشيدني‌هاي قنددار و افزايش چربي دور شكم ارائه كرده‌اند.

در اين تحقيق جالب، محققان مركز سياستگذاري بهداشتي دانشگاه UCLA و مركز سلامت كاليفرنيا يك ارتباط مهم بين مصرف نوشابه و وزن انسان به دست آورده‌اند.

 

بر اساس اطلاعات به دست آمده از بيش از 40 هزار مصاحبه‌شونده، حاكي از آن است كه صرف‌نظر از نژاد و درآمد ماهانه افرادي كه در روز يك شيشه يا بيشتر نوشابه مصرف مي‌كنند27 درصد بيش از كساني كه نوشابه نمي‌خورند، در معرض چاقي قرار دارند.

 

بر اساس تحقيقات انجام شده مصرف نوشابه و عوارض چاقي آن، سالانه هزينه‌اي معادل 4 ميليارد دلار به اهالي كاليفرنيا تحميل مي‌كند.

 

مردم نوشابه را مثل آب مصرف مي‌كنند، اما برخلاف آب كه عاري از قند است، نوشابه عادي 17 قاشق چايخوري در 31 گرم آب است.

 

محققان مي‌گويند طي 30 سال گذشته آمريكايي‌ها 278 كالري اضافه در هر روز مصرف كرده‌اند و اين در حالي است كه سطح فعاليت‌هاي فيزيكي آنها نسبتا بدون تغيير مانده است.

 

طي اين دوره يكي از بزرگ‌ترين تغييرات صورت گرفته در رژيم غذايي، افزايش بسيار زياد مصرف نوشابه بوده است كه بيش از 43 درصد كل كالري‌هاي جديد جايگزين را شامل مي‌شود.

 

محققان با تركيب اين اطلاعات و يافته‌هاي قبلي و جديد دلايل قطعي مبني بر ارتباط بين مصرف نوشابه و چاقي ارائه كردند.

 

با توجه به اين‌كه گرايش به مصرف نوشابه در كودكان و جوانان بيش از بزرگسالان است، مي‌توان تصوير هشداردهنده‌اي از آينده سلامت در كاليفرنيا ترسيم كرد.

 

بررسي‌ها حاكي از آن است كه 41 درصد از كودكان بين 2 تا11 سال حداقل يك شيشه نوشابه در روز مصرف مي‌كنند. گروه سني 12 تا 17 سال بزرگ‌ترين گروه مصرف‌كنندگان با 63 درصد و جمعيتي بالغ بر 2 ميليون نفر است.

 

نوشابه ارزان و قابل دسترس براي نوجوانان است. با توجه به اين‌كه نوجوانان و جوانان اطلاع كافي در مورد مضرات ناشي از مصرف بيش از حد نوشابه ندارند و در اكثر تبليغات به جاي آگاهي دادن، نوشيدن نوشابه‌هاي خنك و سرد را تبليغ كنند.

 

چنانچه در مورد چاقي سختگير باشيم بايد كاهش مصرف نوشابه را در اولويت قرار دهيم. والدين، تجارت، جامعه و دولت همگي در كاهش مصرف نوشابه نقش دارند.

 

محققان اميدوارند كه سياستگذاران با خواندن اين مقاله و موضوعات مرتبط به اين فكر بيفتند كه چگونه مي‌توانند عليه چاقي همه‌گير مبارزه كنند. منبع :  physorg


یادداشت های بازدید کنند گان

نویسنده:          
پست الکترونیکی:
متن:

لطفا کد امنیتی را وارد نمایید

<قبل   بعد>
تبلیغات